Pielgrzymki rowerowe

Idź do treści

Śladami JPII

Kronika > Rok 2012

Sezon pielgrzymkowy 2012 roku rozpoczęliśmy trzydniowym wyjazdem do Krakowa szlakiem Jana Pawła II. Sześciu pielgrzymów rozpoczęło swoje pielgrzymowanie już 6 czerwca i wyruszyło rowerami z Warszawy i okolic aby dojechać na 8 czerwca do Krakowa. Trasa wiodła przez Prażmów, Grójec, Nowe Miasto, Odrzywół, Drzewice i pokrywała się w pierwszym dniu z naszą coroczną trasą pielgrzymkową do Częstochowy.

Pierwszy nocleg po przejechaniu 150 km w miejscowości letniskowej Selpia Wielka nad jeziorem Selpia za miejscowością Końskie.

W drugim dniu naszego pielgrzymowania po kilkunastu kilometrach jazdy docieramy do Radoszyc do Parafii św. Apostołów Piotra i Pawłaz 1364 r. z cudownym obrazem Matki Bożej Radoszyckiej. Uczestniczymy we Mszy św. z okazji przypadającego w tym dniu święta Bożego Ciała. Następny postój w Małogoszczy na rynku. Dalej przez Jędrzejów, Wodzisław, Miechów – Bazylika Grobu Pańskiego po przejechaniu podobnego dystansu co pierwszego dnia docieramy do Krakowa. Trasa w tym dniu o wiele bardziej górzysta. Po drodze mieliśmy kilka stromych podjazdów. Monika miała zły dzień bolało ją kolano i trzy razy złapała gumę.

Następnego dnia o 9.00 na Dworcu Głównym w Krakowie witamy pozostałą część grupy która dołącza do nas dojeżdżając pociągiem z Warszawy. Rozpoczyna się oficjalna część pielgrzymki śladami naszego papieża. Jacek – założyciel i kierownik naszej grupy rowerowej przedstawia nam koordynatorów pielgrzymki Andrzeja i Zenka i naszego przewodnika Arka. Duchowym przewodnikiem zostaje od lat związany z naszą grupą ks. Konrad Zawadzki z Parafii Wszystkich Świętych z Warszawy Śródmieścia. Pierwsze kroki kierujemy do Bazyliki Św. Floriana.
Obecny barokowy kościół położony przy Placu Matejki należał w pierwotnym kształcie do jednej z najstarszych świątyń romańskichKrakowa.Niezwykłą datą w historii parafii jest rok 1949. To właśnie wtedy z wiejskiej parafii w Niegowici do parafii św. Floriana zostaje przeniesiony młody wikary - ks. Karol Wojtyła. W bazylice jest wiele pamiątek po wikariacie ks. Wojtyły. Jedną z ciekawszych jest konfesjonał, w którym spowiadał późniejszy Ojciec Święty Jan Paweł II. W 1982 r. parafianie ufundowali tablicę upamiętniającą pracę Papieża w parafii św. Floriana. Jest ona umieszczona na jednym z filarów z prawej strony w głównej nawie kościoła. Podjeżdżamy pod Pomnik Grunwaldzki. Dzieło Antoniego Wiwulskiego z 1910, zniszczony w latach 1939-40 przez Niemców. Zrekonstruowany w 1976 przez Mariana Koniecznego. Pomnik został postawiony w 1910 r. dla upamiętnienia pięćsetnej rocznicy bitwy z zakonem krzyżackim. Ufundował go wybitny kompozytor i polityk Ignacy Jan Paderewski, "Praojcom na chwałę – braciom na otuchę", jak można przeczytać na cokole monumentu. Następnie udajemy się do Bazyliki Mariackiej jednego z najważniejszych po Katedrze Wawelskiej kościołów Krakowa ze słynnym rzeźbiarskim arcydziełem późnego gotyku ołtarzem głównym Wita Stwosza. Podjeżdżamy pod słynne okno papieskie mieszczące się w Pałacu Biskupim przy ulicy Franciszkańskiej 3. Podczas wizyt w Krakowie papież Jan Paweł II wieczorami pokazywał się w nim i rozmawiał z gromadzącą się pod budynkiem krakowską młodzieżą. Po śmierci Jana Pawła II 2 kwietnia 2005 krakowianie, wierzący i niewierzący, tłumnie przychodzili pod okno oddając hołd zmarłemu papieżowi zostawiając znicze, kwiaty i inne wyrazy pamięci. Pełni wdzięczności za jego owocną posługę odmawiamy modlitwę Anioł Pański i śpiewamy Barkę. Nawiedzamy mieszczącą się po drugiej stronie ulicy Parafię św. Franciszka z Asyżu gdzie posługują ojcowie franciszkanie. Ostatnim punktem wizyty w samym Krakowie jest Katedra Wawelska. Katedra na Wawelu zajmuje wyjątkową pozycję w dziejach Polski i w świadomości Narodu Polskiego. Jest od stuleci miejscem kultu św. Stanisława, który w nierozerwalny sposób wiąże się z ideą zjednoczonego i niepodległego Państwa Polskiego, aktualną zarówno w dobie rozbicia dzielnicowego, w okresie zaborów i w czasie rządów komunistycznych. Grób tego męczennika pełni od stuleci funkcję Ołtarza Ojczyzny. Dzieje diecezji krakowskiej i zarazem jej głównego kościoła, koronuje dokonane powołanie gospodarza tego miejsca, kardynała Karola Wojtyły na Stolicę św. Piotra w Rzymie. Dalej udajemy się do Łagiewnik gdzie w okresie międzywojennym przebywała św. s. Faustyna Kowalska. Kult Miłosierdzia Bożego w formach przez nią przekazanych zaczął się szerzyć w latach II wojny światowej. Wtedy to malarz Adolf Hyła, ofiarował jako votum, obraz Pana Jezusa Miłosiernego. Obraz powstał według wizji jaką miała s. Faustyna 22 II 1931r., w domu zgromadzenia w Płocku. W 1997r. powstała Fundacja Budowy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. W roku 2002 nowe sanktuarium odwiedził Ojciec Św. Jan Paweł II. Relikwie św. s. Faustyny, Apostołki Miłosierdzia Bożego umieszczone są w małej trumience z drzewa sandałowego pod obrazem Jezusa Miłosiernego. Kolejnym miejscem naszej pielgrzymki jest Klasztor Benedyktynów w Tyńcu. W kościele trwa połączona ze śpiewami godzina czytań. Benedyktyni odmawiają brewiarz. Klasztor położony na wzgórzu w odosobnionym miejscu sprzyja pogłębionej modlitwie i kontemplacji. Na nocleg udajemy się do Kalwarii Zebrzydowskiej. Ostatnie kilometry mamy już ze stromymi podjazdami. Pozostaje ostatni najbardziej stromy podjazd pod zespół klasztorny Ojców Bernardynów i jesteśmy na miejscu. Czeka na nas kolacja w domu pielgrzyma. Po kolacji spacer po kalwarii. Udaje się nam obejść kilkanaście z pośród 42 kaplic rozciągniętych na obszarze 6 km. Robi się późno. Mija godzina 21.00 .Ks.Konrad dzwoni i czeka na nas w kaplicy bo w planie pozostała jeszcze Msza Św. którą rozpoczynamy z dużym opóźnieniem. Następnego dnia rano Msza św. w Sanktuarium koncelebrowana przez księdza Konrada wspólnie z o. bernardynami. W kaplicy bocznej cudowny obraz Matki Bożej Anielskiej. Prawdopodobnie w 3.V.1641r. ukazały się w nim krwawe łzy. Zaraz po śniadaniu ruszamy prosto do Wadowic. Zwiedzamy muzeum poświęcone Janowi Pawłowi II. Nawiedzamy sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy gdzie w bocznej kaplicy znajduje się kamienna, barokowa chrzcielnica przy której 20 IV 1920r. ochrzczony został Karol Wojtyła. Przedmiotem kultu w wadowickim sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy jest kopia obrazu znajdującego się w kościele św.Alfonsa w Rzymie. Kopia pochodzi z XIXw. O skali kultu maryjnego świadczą liczne wota i wielkie rzesze wiernych, modlących się przed tym obrazem.16 VI 1999 r. podczas pielgrzymki do ojczyzny Ojciec Święty dokonał uroczystej koronacji obrazu Matki Bożej, przed którym sam w młodości modlił się. W ścianę kaplicy wmurowana została tablica ze słowami Jana Pawła II: "Was wszystkich proszę, abyście przed wizerunkiem tej Matki otaczali mnie nieustanną modlitwą". Jest trochę czasu wolnego. Niektórzy próbują papieskie kremówki. Dzielimy się na dwie grupy. Silniejsza jedzie zwiedzać Muzeum Miniatur w Inwałdzie. Słabsza jedzie prosto w kierunku Makowa Podhalańskiego. Park Miniatur to niezwykłe miejsce zlokalizowane w województwie małopolskim na powierzchni 75 tys.m2. Podczas międzykontynentalnej podróży przez Australię, Grecję, Włochy, Polskę, Chiny, Francję, Meksyk można podziwiać miniaturowe budowle charakterystyczne dla każdego z tych państw. W ciągu jednego dnia można stanąć przed wieżą Eiffla, na Placu św.Piotra, przy posągach Moai, pod Bramą Brandenburską, przy gondoli cumującej w kanale wodnym otaczającym Plac św. Marka czy koło Muru Chińskiego. Prawie wszystkie miniatury zostały wykonane w skali 1:25. Wyjątkiem jest Plac i Bazylika św. Piotra wykonana w skali 1:15 , oraz kompleks wenecki - Plac św.Marka, Bazylika św.Marka, Dzwonnica św.Marka - wykonany w skali 1:10.Mamy około godziny na zwiedzanie tylu niesamowitych i niezwykłych budowli z całego świata. Ruszamy w dalszą drogę i doganiamy słabszą grupę 5 km. za Makowem Podhalańskim, która w między czasie nawiedziła sanktuarium Matki Bożej Makowskiej. Wszyscy razem dojeżdżamy do Jordanowa gdzie następuje pożegnanie z księdzem Konradem, który musi wracać do Warszawy. Przed cudownym obrazem Matki Bożej Jordanowskiej - Matki Bożej Trudnego Zawierzenia jest czas na spotkanie z księdzem proboszczem tej parafii i na wspólną modlitwę. Wznosimy radosne okrzyki na cześć pary młodej która właśnie wychodzi z kościoła. Dalej licznymi stromymi podjazdami dojeżdżamy do Pyzówki gdzie nocujemy w miejscowym pensjonacie. Pani Zosia właścicielka pensjonatu bardzo serdecznie nas wita i rozprowadza po pokojach. Wspólnie z kucharkami przygotowuje smaczną obfitą obiadokolację i poranne śniadanie. W niedziele rano w miejscowej parafii wspólna z tutejszymi mieszkańcami Msza święta gdzie jesteśmy serdecznie pozdrawiani przez miejscowego proboszcza. Widzimy barwnie ubrane dzieci w strojach góralskich. Nawiedzamy jeszcze Sanktuarium Matki Bożej Ludźmierskiej zwanej Królową Podhala w Ludźmierzu. Trwa jeszcze Msza święta. Kilka osób wchodzi głównym wejściem do kościoła i dostrzega cudowną figurę Matki Bożej.

Zostało jeszcze kilka stromych podjazdów z towarzyszącą na ostatnich kilometrach przepiękną panoramą Tatr i jesteśmy na szczycie Gubałówki.Ostatnie szybkie zdjęcia bo czasu do odjazdu pociągu do Warszawy niewiele. Ostatnim punktem pielgrzymki jest wizyta w sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach. Wspólna modlitwa na zakończenie naszego pielgrzymowania i o 14.15 pierwsza grupa wraca pociągiem do Warszawy. Druga grupa jedzie pociągiem o 15.30. Dla wielu pozostaną niezapomniane duchowe przeżycia tej pielgrzymki śladem naszego Papieża.

Tomasz

Dziękuję Tomaszowi za obszerne opowiadanie z naszej ostatniej pielgrzymki i pragnę dodać, że Tomasz jeździ z nami od wielu lat. Był na trasie do Rzymu, przejechał całą Białoruś i wiele innych trudnych tras. Cieszymy się razem z nim, że może z nami pielgrzymować. Dodać należy ,że jeździ szybko i potrafi pokonywać długie dystanse. Zatem wszystkiego dobrego Tomku i do zobaczenia na następnej Pielgrzymce do Częstochowy i Lourdes.

Dla uzupełnienia:
było nas 38 osób,
przejechaliśmy 500 km.,
pokonaliśmy 1700 m podjazdów wzwyż,
różnica poziomów od początku do końca trasy wynosi 1100 m, czyli ok. 5 wysokości Pałacu Kultury w Warszawie.

Jacek

Strona główna | Aktualności | Najbiższe spotkanie | Plany | Kronika | Galeria | Polecane publikacje | Kontakt | Mapa witryny